İmplant

İmplant nedir, hangi durumlarda yapılabilir?

Bir dişimizi kaybettiğinizde bunu yerine koyma yöntemlerinden birisi de implant tedavisidir. İmplant, diş eksikliği olan bölgelerde çene kemiğinize cerrahi olarak yerleştirilen titanyumdan yapılmış ve dişin kökü yerine geçen bir vidadır. Kemiğe biyolojik olarak kaynadıktan sonra üzerine porselenden dişiniz yapılır. Görüntü ve çiğneme hissi olarak doğala en yakın protez şeklidir. İmplant tedavisi hastaya getirdiği avantajlar sayesinde son yılların en gözde tedavi yöntemlerinin başında gelmektedir. Tek bir diş eksikliğinden birden fazla diş eksikliğine kadar olan birçok durumda komşu sağlam dişlere dokunulmadan sabit bir protez şeklinde yapılabildiği gibi takılıp çıkartılan protez kullanan kişilerde sabit protez veya implant destekli hareketli protezler  şeklinde de yapılabilir.

İmplant uygulamasının faydaları nelerdir?

İmplant tedavisi, kullanımı çok kolay, rahat, sağlam, estetik ve hasta açısından en kabul edilebilir bir tedavi şeklidir. İmplantlar üzerine yapılan porselen protezler, gerçek dişlerin yerini alırken doğal ve estetik bir görünüm sağlanmış olur. Eksik dişler tamamlanırken, sağlıklı dişlere dokunulmaması önemli bir avantajdır. Tüm protezlere oranla çok daha uzun ömürlüdür. Bugün implant tedavisi görmüş ve başarıyla ağızda kalmış 41 yıllık implant vakası vardır. Ayrıca hastanın kendine güvenini artırması sayesinde diş eksikliğinin olumsuz psikolojik etkilerini de ortadan kaldıracaktır.

İmplant tedavisi  uzun ömürlü müdür?

İmplant konusunda yapılan çalışmalar 1800’lü yılların başlarına dayanmaktadır. Günümüzde dünyada yapılmış olan mükemmele çok yakın, 35-40 yıllık klinik takipleri bulunan implantlar mevcuttur. Eğer uygun vakada uygun seçilmiş implantlar doğru şekilde yapılmışsa ve hasta da ağız hijyenine gerekli özeni göstermişse yapılan implantlar çok uzun süre hiçbir sorun yaratmadan ağızda kalabilir.

Her hastaya implant uygulanabilir mi?

Genel sağlık durumu iyi olan herkese implant uygulanabilir. Hastanın genel sağlık durumu iyi olduğu sürece implant uygulamasını engelleyecek bir üst yaş sınırı yoktur. Ancak kemik gelişimi tamamlanmamış çok genç yaştaki hastalara implant uygun olmayabilir.

İmplant vidalarının belirli kalınlığı ve genişliği vardır. Bu nedenle implant uygulanacak bölgede, çene kemiğinin, bu implantlara uygun yükseklik ve genişliğe sahip olması gerekir. Ayrıca kemiğin kalitesi de implantın başarısını etkileyen faktörlerden biridir. Kemiğin çok sert veya çok yumuşak olması implantın başarısını olumsuz etkiler. Bundan başka dişetleri ve komşu anatomik yapılar da implant uygulamasında önemlidir.

İmplantlar hangi durumlarda  kullanılabilir?

İster tek diş, isterse birden fazla diş eksikliğinde eğer implant yerleştirmeye uygun miktarda kemik varsa, her durumda implant tedavisi uygulanabilir. Burada dikkat edilmesi gereken şey kemiğin genişliği, yüksekliği, komşu dişlere ve anatomik yapılara olan uzaklığıdır. Bunun için çekilecek olan radyografi veya bilgisayarlı tomografilerle kemiğin durumu tespit edilir.

İmplant yerleştirilirken acı duyar mıyım?

Diş hekimliğinde yapılan tüm müdahalelerde olduğu gibi implant tedavisinde de eğer uygun anestezi yöntemi uygulanmışsa herhangi bir ağrı duymak söz konusu değildir. Lokal anesteziden çekinen veya aşırı öğürme refleksi olan hastalarda implant tedavisi genel anestezi ile de yapılabilir. İşlemden sonra diş çekiminden sonraki ağrıya benzer bir miktar ağrı olabilir. Genellikle implantın yapıldığı akşam duyulabilecek olan bu ağrı basit ağrı kesici kullanılarak giderilebilir.

Toplam tedavi süresi ne kadardır?

İmplant tedavisi iki aşamada yapılır Bunlardan implantların yerleştirilme aşaması yapılacak implant sayısına bağlı olarak değişmekle birlikte bir implantın yerleştirilme süresi yaklaşık on dakikadır. Bununla birlikte diş ve kemik yapısının durumuna göre bu süre değişebilir. İkinci aşama olan protez aşaması ise implantların yerleştirilmesinden yaklaşık 2-3 ay sonradır. Bu süre aynı zamanda toplam tedavi süresidir. Bu süre içerisinde yapılacak geçici protezlerle estetik ve fonksiyon açısından herhangi bir sorunla karşılaşılmaz.

İmplantlar yerleştirildikten ne kadar sonra protezlerim takılabilir?

Implantların kemik ile tam olarak bütünleşmesi (osteointegrasyon) yaklaşık 2-3 ay dır. Bu süre içersinde implantların üstüne gelen yüklerin en aza indirgenmesi gerekir. Ancak bu iyileşme süresinde implantların üzerine aşırı yük gelmemek kaydıyla geçici bir protez yapılabilir. Kalıcı protez ise implantların çene kemiğine kaynaması tamamlandıktan sonra yapılabilir.

Eksik her diş için bir implant gereklimidir?

Hayır, genellikle gerekmez. Eğer eksik diş sayısı ikiden fazla ise bu durumda implantlar arasında boşluk bırakarak dişsiz bölgeye köprü protezi yapılacak şekilde bir planlama yapılabilir.

İmplant çene kemiğine kaynamaz ise ne olur?

İmplantlar uygun şekilde yapıldığı sürece böyle bir ihtimal yok denecek kadar azdır. Başarısızlık oranı % 1-2 civarındadır. Bu başarısızlıklar genellikle implantın yerleştirilmesini takip eden ilk 3 ay içinde ortaya çıkar. Böyle bir durumda diş çekimi kadar kolay bir işlem ile implant yerinden çıkartılır ve kemikte fazla miktarda kayıp yoksa biraz daha kalın bir implant yerleştirilebilir. Eğer kemik kaybı fazla ise bu durumda kemiğin iyileşmesini takiben yeni bir implant konulabileceği gibi, klasik tip protezlerden birisi de tercih edilebilir.

İmplant tedavisi nerede ve nasıl yapılır?

İmplant tedavisi multidisipliner bir çalışma ile yapılır. Bu çalışmada implantları çene kemiğine yerleştirecek olan çene cerrahı, implantların üzerine gelecek olan protezleri yapacak olan protez uzmanı, tedaviler tamamlandıktan sonra dişeti uyumu ve sağlığı açısından kontroller yapacak olan dişetleri uzmanı bulunur. Böyle bir tedavinin komplike çalışıldığı merkezlerde yapılması her şeyden önce kendi sağlığınız açısından çok önemlidir. Bu tedavi sırasında genel sağlık durumunuzdan implant uygulanacak bölgenin incelenmesine kadar ayrıntılı bir muayene yapılması ve gerekli bazı tetkiklerin istenmesi gerekebilir. Bundan başka panoramik film hatta dental programlı bilgisayarlı tomografi ile kemiğin durumu incelenir.

İmplant tedavisinin avantajları nelerdir?

Alt çenesinde hiç dişi olmayan ve takıp çıkartılan bir protez kullanan hastalar protezin hareketine bağlı olarak sürekli ağrıdan ve iyi çiğneyememekten şikayetçidirler. Bu şikayet ileri yaşlarda proteze destek olan kemik dokunun daha fazla erimesi ile daha da artar. Böyle vakalarda implant tedavisi, bu şikayetleri ortadan kaldırdığı gibi kemiğin erimesini de durdurmaktadır.

Alt ya da üst çenede dişlerinin bir kısmını kaybetmiş hastalarda ise eksik olan dişler kancalı ve hareketli bir protez veya eğer uygulanabiliyorsa köprü protezi ile giderilir. Sonuçta hareketli protezin kullanma güçlüğü ve köprü yapılırken sağlam dişlerin kesilecek olması genellikle hastalar tarafından istenmeyen bir durumdur. Bu vakalarda yapılacak implant tedavisi ise sabit bir protez şeklinde yapılacağından biraz önceki tüm olumsuzluklar giderilecektir.

Tek bir dişini kaybetmiş hastalarda ise klasik olarak yapılan tedavi şekli tek bir dişin restorasyonu için komşu en az iki dişin kesilmesi zorunda kalınmasıdır. Böyle durumlarda yapılacak tek bir implantla komşu dişlerin kesilmesi önlenmiş olur. Bu şekilde daha estetik ve fonksiyonel bir protez yapılmış olur.

İmplantların başarısız olma ihtimali var mıdır?

Genellikle implant uygulamalarında başarısızlık oranı % 1-2 civarındadır. İmplant tedavisinden önce hastanın genel sağlık durumunu öğrenmek gerekir. Bazı hastalıklarda(diabet gibi) implant uygulamasından kaçınmak gerekir. Ayrıca sigara içen kişilerde ve ağız hijyenine gerekli özeni göstermeyen kişilerde implantların başarı oranı daha düşüktür. Bununla birlikte implant uygulanacak bölgenin çok iyi değerlendirilmesi gerekir. Kemiğin miktarı, kalitesi anatomik yapılara olan komşuluğu gibi göz önüne alınması gereken durumlar değerlendirilmelidir. İmplant tedavisinde dikkatli bir çalışma yapılmışsa ve hasta gerekli özeni gösterirse çok uzun yıllar hiçbir problem olmaksızın implantlar ağızda kalabilir.

İmplantlar kansere yol açar mı?

Maalesef halk arasında yaygın olarak böyle yanlış bir kanı vardır. Ancak bugüne kadar yapılan hiçbir bilimsel çalışmada implantların kansere sebep olduğunu gösteren bir bulguya rastlanmamıştır.