Diş Eti Kanaması

Diş eti kanaması nedir?

Diş eti kanamasının bireyin sağlığını tehdit etmesi, diş etlerinde aşırı derecede plak birikmesiyle başlar. Plak birikimi sonucunda ortaya çıkan gingivitis adı verilen yapışkan ve renksiz bakteri plağı, diş etlerinde iltihaplanmaya neden olur. Bu plaklar zamanla kanamalara neden olur ve bireyin sağlıksız diş etlerine sahip olmasına yol açar. Aşırı plak birikimi kanamalara sebebiyet verebileceği gibi periodontitis adı verilen ve çok daha ciddi bir sağlık problemi olan çene kemiği hastalığına da yol açabilir. Ağızda meydana gelen bu ve bunun gibi hastalıklar bireyin sağlığını olumsuz yönde etkileyerek yaşam kalitesinin düşmesine yol açar. Bu nedenle diş eti kanaması ciddiye alınmalı, bu soruna yol açan nedenler bir diş hekimine danışılarak öğrenilmeli ve tedavi sürecine bir an önce başlanmalıdır.

Diş eti kanaması belirtileri nelerdir?

Diş eti kanaması en yaygın şekilde diş fırçalama esnasında kan görülmesi şeklinde fark edilir. Bunun yanı sıra diş eti kanamasına yol açan hastalığın farklı belirtileri olarak bazı hassasiyet sorunları da ortaya çıkacaktır. Sıcak ve soğuk içecekleri tüketirken diş etinde hissedilen sızlama, yiyecekleri çiğnerken diş etinde baskı hissetme, diş etinin normal renginden daha kırmızı olması ve buna bağlı olarak şişme, kullanılan protezlerin diş etlerini aşırı derecede sıkması başlıca diş eti kanaması belirtilerindendir.

Diş eti kanaması nedenleri nelerdir?

Yalnızca diş etine bağlı hastalıklar değil birçok hastalık diş eti kanamasına neden olabilir. En yaygın görünen diş eti kanaması nedenleri şunlardır:

• Diş eti iltihabı, diş eti hastalıklarının ilk aşamasıdır. Yaygın belirtileri arasında diş etinin hassaslaşması ve kızarması vardır. Zamanla diş etinde meydana gelen plakların temizlenmemesi nedeniyle oluşur ve bu oluşan plaklar bakterilerin üremesine yol açar. Bu nedenle diş etlerinde hassasiyet ve kızarıklık meydana geldiğinde bir uzmana danışılarak hastalık ilerlemeden tedavi edilmelidir.
  • Bazı ilaçlar, yan etki olarak diş etlerinin kanamasına sebebiyet verebilir. Özellikle kan sulandırıcı ilaçlar kanın pıhtılaşmasını güçleştireceğinden diş etinde kanamayı kolaylaştıracaktır. Bu sorunun meydana gelmemesi için kullanılacak ilaçların uzman kontrolünde alınması, bu kişilerde daha hassas ağız bakım ürünlerinin tercih edilmesi gerekir.
  • Kullanılan ağız bakım ürünlerinin değiştirilmesi de diş eti kanamasına yol açabilir. Ağız temizliğinde günlük rutinin dışına çıkılması bazen diş etinin kanamasına neden olur, bu gibi durumlarda bir uzmana gözükmek ve eski rutine dönmek gerekebilir.
  • Gebelik durumları sırasında değişen hormonal aktiviteler diş eti hassasiyetine yol açabilir. Diş etlerinde kan akışının artmasına bağlı olarak diş bakımı sırasında kanamalar meydana gelebilir.
  • Ağız bakımına yeterince özen göstermemek diş eti hastalıklarının ve dolayısıyla diş eti kanamalarının başlıca nedenidir. Ağız sağlığı ancak düzenli günlük ağız bakımı ile sağlanabilir. Bu nedenle günlük olarak en az 2 kez dişler fırçalanmalı, diş ipi kullanılmalı ve dil temizlenmelidir.
  • Sağlıksız beslenme, diş eti kanamalarına yol açabilen bir diğer unsurdur. İşlenmiş gıdalarda bulunan bazı bileşenler diş etlerini tahriş edebilir ve hassasiyetlere neden olur. Ayrıca vitamin ve mineral eksiklikleri de ağız ve diş sağlığının bozulması üzerinde oldukça etkilidir. Bu nedenle yeterli ve dengeli beslenmeye gereken özen gösterilmelidir.
  • Modern yaşamın beraberinde getirdiği stres birçok hastalığa yol açtığı gibi ağız hastalıklarına da zemin hazırlayabilir. Stres, damar sağlığının bozulmasına ve bağışıklık sisteminin güçsüz kalmasına neden olur. Bunun sonucu olarak da ağız sağlığı bozulabilir ve diş eti kanamaları meydana gelebilir.
  • Besinler diş yapısına ugun olarak çiğnenmezse yanlış yerlere basınç uygulanacağından diş etinde kanamalar meydana gelebilir. Hatta bu durum ilerleyen süreçte ısırık hastalığına da neden olabilir.

.

Diş eti kanaması tedavisi nasıl yapılır?

Diş eti kanaması tedavisinin ilk adımı bireysel olarak ağız bakımının düzenli ve özenli bir şekilde yapılmasıdır. Günlük ağız bakımının yanı sıra yılda 2 kez, teşhisi konulmuş bir ağız ve diş sağlığı hastalığınız var ise hekiminizin önereceği sıklıkta diş muayenesinden geçmelisiniz. Dişlerin doğru bir şekilde fırçalanması ve diş ipi kullanımı diş plağı oluşumunu en aza indirgeyeceğinden diş eti kanaması riskini de önemli ölçüde azaltacaktır. Diş eti kanaması çoğu zaman bakteriyel enfeksiyonlardan kaynaklı olduğundan antiseptik gargaraların kullanılması da kanamaların oluşmasını engelleyebilir. Ilık ve tuzlu suyla gargara yapmak diş etlerini rahatlatacağından kanama tedavilerinde kullanılabilmektedir. Çoğu zaman diş etlerine zarar vermemek için yumuşak uçlu diş fırçası kullanılması önerilir. Özellikle hassas diş etine sahip bireyler bu tarz diş fırçalarını tercih etmelidir. Bununla birlikte son yıllarda kullanımı artan elektrikli diş fırçaları, etkili bir diş temizliği için daha uygundur ve diş etlerinin temizlenmesine daha fazla yardımcı olur. Bunların yanı sıra diş eti kanaması sorunu daha ileri boyutta olan ve günlük yaşamı, yemek yemeyi ve ağız bakımını aşırı derecede zorlaştıran bireylerde birtakım ilaç tedavilerinin de uygulanması gerekebilir. Bunun için ilaçlar, özel diş macunları, gargaralar ve ağrı kesiciler önerilebilir. Hekimin önerdiği tedavi ve doğru bir ağız bakımı ile diş eti kanaması sorununu tamamen ortadan kaldırabilmek mümkün olacaktır.

Eğer siz de diş eti kanaması sorunu yaşıyorsanız vakit kaybetmeden bir diş hekimine başvurmalı ve muayene olmalısınız. Diş etlerinizde kanamaya yol açan herhangi bir hastalığa sahipseniz, buna yönelik tedavi alarak bu sorunu tamamen önleyebilir, ileride karşılaşabileceğiniz diş kaybına kadar ilerleyebilecek ciddi sorunların önüne geçebilirsiniz.